Dankzij het verloop en de ernst van de Corona pandemie leren we deze weken een hoop. Blijkt dat we in Nederland goede en professionele organisaties hebben rond de bestrijding van infectieziekten. Maar zien ook zelfverklaarde semi-deskundigen die wentelen in de media aandacht. Horen we weer dezelfde politici roepen dat de overheid óf te laks óf te streng is. Ontdekken we dat hamsterwoede van alle tijden is. Maar zien we ook veel initiatieven ontstaan om kwetsbaren te helpen met boodschappen.
En in de ziekenhuizen en verpleeghuizen? Daar beseft de buitenwacht weer dat de zorg in Nederland toch wel erg goed georganiseerd is. Dankzij o.a. het RIVM, de GGD’s, ROAZ, en anderen. Dan blijkt het overgrote deel van de zorginstellingen allang draaiboeken klaar te hebben liggen omdat iedereen wist dat er ooit een dergelijk epidemie zou komen. Dan ziet men dat zorgpersoneel met alle macht werkt en zich snel aanpast om de zorg draaiende te houden. Door er te zijn ondanks de hogere risico’s.
Hoe het komende weken en maanden zal verlopen, weet natuurlijk niemand. Maar een crisis moet je altijd gebruiken om lessen te trekken: “Never waste a good crisis”. Hoe kunnen we de zorg nu maar ook in de toekomst beter organiseren? Nu om te zorgen dat de besmetting trager verloopt zodat we de piek van geïnfecteerden aankunnen.
In alle ziekenhuizen zijn deze week alle polikliniekbezoeken kritisch bekeken. Moet deze patiënt echt deze week? Kunnen we dat niet telefonisch doen? Kan dat niet per email? Ondanks veel plannen de afgelopen jaren is nergens het beeldbellen/videoconsulten echt van de grond gekomen. En zijn er maar weinig zorgverleners die e-mailen met hun patiënten. Voor nu is het cruciaal om zo snel mogelijk telefonische consulten, beeldbellen, en email in te zetten om te zorgen dat patiënten adequate zorg krijgen zonder dat ze allemaal naar het ziekenhuis hoeven te komen. Om besmettingskansen te verkleinen. Om de druk op het personeel te verminderen.
En voor de toekomst ook. Omdat het fijner is voor de patiënt. Omdat er minder tijd wordt besteed aan reizen. Omdat het kosten scheelt.
Dus als u komende dagen een bericht krijgt dat uw dokter u liever per telefoon, video of e-mail wilt spreken, weet u dat we al lessen hebben geleerd van deze crisis.
#coronavirus #beeldbellen #videoconsult #email consult #teleconsult